اهمیت نوع ورزش برای کمک به کنترل قند خون

 افراد مبتلا به دیابت درباره ی اهمیت ورزش به عنوان بخشی از استراتژی مدیریت صحیح بیماری مکرراً مطالبی را می شنوند اما به ندرت رهنمودهای خاصی درباره ی نوع  و زمان انجام  ورزش که با نتایج مقدار قند خون گره خورده است مطالبی را دریافت کرده اند.

راه های زیادی برای انجام ورزش وجود دارد. معنای ورزش برای افراد مختلف متفاوت است برخی  پیاده روی تا صندوق پستی درانتهای خیابان جلوی منزل خود را ورزشی کافی و مناسب می دانند درحالیکه دیگران تا یک دو ماراتن کامل را انجام ندهند ازانجام ورزش  احساس رضایت نمی کنند.

به لطف نتایج بدست آمده از مطالعه ی اخیر توسط پرفسورMonique Francoisاز دانشگاه اوتاگو در نیوزلند همراه با تیمی از محققان علوم  ورزشی و پزشکی مشخص گردید که انجام ورزش شدید در زمانهای کوتاه  قبل از غذا در کاهش قندخون موثرتر از تمرینات  طولانی مدتی است که به  طور منظم انجام می گردد. در افرادیکه به انسولین مقاومت هستند زمان و شدت انجام ورزش در کنترل قند خون از اهمیت خاصی برخوردار است. ورزش های متوسط تا سبک محرکهای کافی برای بهبود کنترل قند خون برای این افراد محسوب  نمی شوند بخصوص اگر این افراد درسایر اوقات روز زندگی  بی تحرکی داشته باشند .

دکتر Francoisمی گوید: همانطور که اشاره شده است هر کس نیازها وتوانایی های فیزیکی مختلفی دارد برای افرادیکه از نظر فیزیکی توانمند هستند انجام ورزش شدید در زمانهای کوتاه قبل ازهر وعده ی غذایی می تواند به بهبود کنترل قندخون کمک کند . جزئیات بیشتر درمورد اینگونه ورزش ها را بصورت آنلاین درمقاله ی اصلی*که آدرس آن در ذیل آمده است، مطالعه نمایید.

منابع:

*Francois M, Baldi J, et al. ‘Exercise snacks’ before meals: a novel strategy to improve glycaemic control in individuals with insulin resistance. Diabetologia. 2014.

www.diabeticconnect.com